Att försörja sig på sociala medier är inte längre något konstigt och ”Social Media Influencer” är idag ett vedertaget begrepp. Sociala medier sträcker sig längre idag än enbart Facebook och Instagram och att sända podcast är ett bra och kompletterande sätt att nå ut till sina följare på sociala medier.
Göra reklam på sin podcast
Flera kända ”poddare” tjänar mycket pengar på sina podcasts men för att kunna göra det så krävs det så klart att det finns en stor mängd lyssnare/följare. Lyckas du få en podd som har tillräckligt många följare så kommer du att kunna samarbeta med företag som betalar dig pengar för att du ska göra reklam för dem på din podcast. Reklam kan komma i flera olika former, bland annat kan du göra sponsrade avsnitt där företaget ger dig (ekonomiska) förutsättningar att spela in avsnittet och du berättar att du är sponsrad av dem eller så kan du prata om en viss produkt från företaget.
Det kan så klart vara lockande att göra väldigt mycket reklam för att tjäna pengar, men en balans brukar vara det bästa eftersom det är lätt att lyssnarna tröttnar om det är alldeles för mycket reklam. Precis samma sak som gäller för alla kanaler i sociala medier.